Dessa fem punkter avgör ifall jag köper en viss aktie

Dessa fem punkter avgör ifall jag köper en viss aktie

by Filip Thunstedt

Long time no seen Savemore. Jag har haft fullt upp med annat, bland annat poddande och mycket mer (ni har väll inte missat kryptopodden?) men nu är vi tillbaka! I detta avsnitt ger jag dig mina fem punkter jag utgår ifrån när jag ska köpa en aktie. Detta är dom absolut viktigaste punkterna som gör att DU kan bli lyckosam i valet av aktier.

Förstår vad dom gör, tror på idén/produkten, vinsttillväxt, skalbart, ägare/ledning

1. Förstå vad bolaget gör

Den första och kanske viktigaste punkten som lägger grund för resterande delar kan anses vara självklar för många, men så är inte alltid fallet (även av egen erfarenhet när jag själv var nybörjare)! Förstå vad bolaget gör. Förstå deras produkt eller tjänst och hur de kan tänkas tjäna pengar. Om du inte tror att bolaget kan tjäna pengar kommer givetvis inte du som aktieägare (delägare) i bolaget göra det heller. Vilken nytta har produkten och vilket problem löser tjänsten? Hur ser konkurrensen ut och hur skiljer sig produkten/tjänsten mot sina konkurrenter? Alla bolag har konkurrenter (om inte så kommer det inom kort, jag lovar). Konkurrens är något bra och kan ofta gynna bolaget i fråga. Det leder även till att bolag måste utveckla sina produkter och tjänster. Jag tänker inte minst på mathandel online. Linas matkasse och MatHem är två exempel. Anser de att de är värsta konkurrenter? Nej, tvärt om. Deras konkurrenter är de fysiska matbutikerna och de två konkurrenterna gynnas av att de tillsammans revolutionerar världens kanske största marknad. 2017 motsvarade livsmedelshandeln online 2,4% av den totala handeln, fatta vilken potential det finns!

Vill du prova på Linas Matkasse? Klicka HÄR för ett fantastiskt ”prova-på” erbjudande!

2. Tro på idén/produkten

Nu när du förstår vad bolaget sysslar med, vad dom säljer och erbjuder. Tror du att det har chans att lyckas? Behövs produkten/tjänsten och kommer det efterfrågas? Skulle du själv eller bolaget du arbetar för efterfråga produkten? För just denna punkt räcker det med att vara lite förnuftig och fundera lite på ovanstående frågeställningar. Om du känner dig tveksam till vad företaget erbjuder är det lika bra att hålla sig borta! Det blir även fantastiskt mycket roligare att följa bolaget om du själv tror på idén på lång sikt.

3. Vinsttillväxt

För lite mer etablerade företag är vinsttillväxten ett bra mått på att ett bolag mår bra och även en signal om att vinsten kan förväntas växa även framgent. En högre vinst ger antingen en högre utdelning till aktieägarna. Om företaget inte gör någon utdelning och istället väljer att återinvestera vinsten gör dom det i tron om att kunna utnyttja kapitalet mer effektivt (få en högre tillväxt) vilket också kan vara ett positivt tecken. Det kan lägga mark för ny vinsttillväxt nästkommande år osv osv.

För färskare bolag som ännu inte börjat göra vinst vill du gärna vara med när bolaget går break-even (+/-0) och tar sig över tröskeln. Det brukar kunna ge en rejäl skjuts i kursen.

4. Skalbarhet

Är bolaget skalbart är en viktigt punkt att beakta för att hitta riktiga kursraketer. Ett exempel på skalbarhet:

Markus AB vill starta en fond. Den fasta kostnaden för fonden är 100 000 kr/månaden. Fonden har en förvaltningsavgift på 2%. Inga ytterligare (märkbara) kostnader förknippas med fonden. Första året förvaltas 50 000 mkr i fonden och resultatet blir:

År 1
Intäkter: 50 000 000*2%= 1 000 000 kr
Kostnader: 100 000 kr*12= 1 200 000 kr
Resultat: – 200 000 kr

Andra året uppgår fondförmögenheten till det dubbla, dvs 100 mkr:

År 2
Intäkter: 100 000 000*2%= 2 000 000 kr
Kostnader: 100 000 kr*12= 1 200 000 kr
Resultat: +800 000 kr

Detta är ett väldigt förenklat exempel på skalbarhet. Ett exempel på ett icke-skalbart företag skulle kunna vara en industri som behöver en ny fabrik varje gång antalet sålda produkter fördubblas. Givetvis kan vissa stordriftsfördelar ändå råda men förmodligen inte i samma omfattning som i exemplet med fonden.

5. Ägare/ledning

En annan väldigt viktig punkt är ägarsidan och ledningen i bolaget. Du kan ha världens bästa produkt, men utan bra personer bakom ratten kommer inga nya världsbolag skapas. Det är sällan det går att säga att bäst produkt vinner. Har teamet erfarenhet, kunskap och driv? Kompletterar dom varandra? Kan dom sälja? Denna punkt kan vara svår när det gäller mindre etablerade bolag men använd fantasin och skapa dig en magkänsla.

Hur tänker du i valet av aktier?

Det finns många olika strategier. Hur tänker du i valet av aktier? Har du en helt annan strategi och tittar du på helt andra saker? Låt mig gärna veta. Jag nås på mail eller sociala medier som du hittar nedan. Nästa avsnitt kommer handla om riktlinjer efter du köpt en aktie. Bland annat när du ska sälja en aktie, när du ska köpa mer och hur ofta du bör göra förändringar i din portfölj!

Instagram: filipgeorgethunstedt
Facebook: Savemore.se
Linkedin: Filip Thunstedt
E-post: filip@savemore.se

Läs även:

Hur hittar man köpvärda aktier?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *